چگونه هدف گذاری کنیم؟

انسان ها در طول زندگی خود برای دستیابی به خواسته هایشان تلاش بسیار زیادی می کنند. این تلاش ها برای دستیابی به اهدافی است که برای آینده خود تعیین نموده اند. به همین دلیل انسان هایی که هدف ندارند، افراد ناامیدی هستند که از زندگی خود رضایت ندارند. بنابراین وجود هدف در زندگی می تواند علاوه بر امید موفقیت را نیز حاصل نماید. به همین دلیل است که هدف گذاری در زندگی انسان ها می تواند تاثیر مستقیم در موفقیت و آینده آن ها داشته باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با چگونگی هدف گذاری، بیشتر آشنا کنیم. 

تکنیک های کلیدی در هدف گذاری موثر

  • بررسی و ارزیابی موقعیت خود: اگر می خواهید در آینده خود فرد موفقی شوید و به جایگاهی که می خواهید برسید، نیاز است تا بدانید در حال حاضر کجا قرار گرفته اید. پیدا کردن جایگاهی که در حال حاضر در آن قرار دارید می تواند به شما برای رسیدن به جایگاه بهتر کمک نماید. از طرفی می توانید شرایط خود را بررسی و ارزیابی نموده تا بتوانید اهداف گذاری موثرتری داشته باشید. برای اینکار در ابتدا از خودتان بپرسید که آیا از جایگاهی که در آن قرار دارید راضی هستید یا خیر؟ سپس برای تغییر یا بهتر شدن آن تلاش نمایید.
     
  • رویا و اهداف خود را مشخص نمایید: از دیگر تکنیک های موثر در هدف گذاری درست، مشخص نمودن اهداف و رویاهایی است که می خواهید به آن ها برسید. بدون آن که به درست و یا غلط بودن آن ها و منطقی یا غیرمنطقی بودن اهدافتان فکر کنید تمامی رویاها و اهداف خود را مشخص نمایید. هر چیزی که فکر می کنید می تواند موجب بهتر شدن زندگی شما شود، می تواند از اهداف شما محسوب شود.
     
  • اهداف منطقی و نهایی خود را تعیین کنید: پس از آنکه اهداف و رویاهای خود را مشخص نمودید حالا نیاز است تا تک تک آن ها را به صورت درست بررسی نمایید. سپس اهداف اصلی و موثر خود را مشخص نمایید. هدف گذاری درست به گونه ای است که منطق و احتمال دستیابی به آن، مورد ارزیابی قرار گرفته باشد. هدف هایی که غیر ممکن هستند، فقط موجب سرخوردگی و شکست شما خواهند شد. هدف گذاری نهایی شما، باید از نظر مواردی مورد بررسی قرار گیرند. که این موارد به شرح زیر می باشند:
  1. اهدافی را در این لیست قرار دهید که هدف های خاص شما هستند. یعنی بدون هیچ تردیدی تلاش خواهید کرد تا به آن دست پیدا کنید. همچنین نتیجه این اهداف برای شما کاملا روشن و واضح است.
  2. اهداف قابل اندازه گیری را در لیست خود جای دهید. می دانید که دقیقا چقدر تلاش و زمان نیاز دارید تا به این اهداف دست پیدا کنید.
  3. اهدافی را در لیست خود جای دهید که می دانید احتمال دستیابی به آن ها وجود دارد. اهداف غیر قابل دسترس، تنها موجب ناامیدی و شکست شما خواهند شد.
  4. منطقی هدف تعیین کنید. رویاها زیبا هستند اما، انسان ها در واقعیت زندگی می کنند. بنابراین اهدافی را که واقع بینانه تر می باشند، در لیست هدف گذاری خود قرار دهید. اهداف شما باید به گونه ای باشند که با یک برنامه ریزی درست، قابل دستیابی باشند.
  • برنامه ریزی داشته باشید: از دیگر تکنیک های هدف گذاری درست، برنامه داشتن برای دستیابی به اهداف است. زمان، تلاش و هزینه ای که برای دستیابی به هدف خود نیاز دارید را به طور کامل تعیین نمایید. زمان احتمالی دستیابی به هدف خود را نیز مشخص کنید. سپس مطابق با برنامه برای دستیابی به آن پیشروی کنید. به طور کلی افرادی که با اصول هدفگذاری آشنایی دارند، اما برنامه ریزی درستی برای دستیابی به آن ندارند. معمولا به اهداف خود دست پیدا نخواهند کرد. یا اینکه برای دستیابی به آن به تلاش و زمان بیشتری نیاز دارند.
     
  • برای اهداف خود پاسخگو باشید: اگر کسی از شما پرسید که دلیل هدفتان چیست؟ باید بتوانید به طور منطقی و قاطعانه پاسخ او را بدهید. به گونه ای که او نیز برای هدف شما ارزش قائل شود و به اهمیت آن پی ببرد. البته این موضوع فقط مرتبط با دیگران نیست. بلکه شما باید بتوانید سوالات خود را در رابطه با اهدافتان پاسخگو باشید. به گونه ای که کاملا برای دستیابی به آن قانع شوید.