با قانون پارتو آشنا شوید

زمانی که صحبت قانون پارتو می شود، منظور ما در مورد تمامی مسائلی است که یک فرد در حوزه کاری، زندگی خصوصی و غیره پشت سر می گذارد. این قانون به عنوان اصل هشتاد بیست (20/80) نیز شناخته می شود و بر اساس تحقیقاتی است که از سوی یک اقتصاد دان ایتالیایی در سال 1906 انجام داده است.

وی در ابتدا تحقیقات خود را تنها در کشور ایتالیا انجام داد و زمانی که این اصل را به سایر کشور ها تعمیم داد، در کمال تعجب متوجه شد که این قانون قابلیت تعمیم بسیار زیادی دارد. همچنین در ابتدا اصل پارتو تنها برای حوزه اقتصاد مورد استفاده قرار می گرفت ولی در موضوعات دیگر نیز بیان شد.

قانون پارتو به زبان ساده می گوید که تنها 20 درصد از تلاش شما باعث به وجود آمدن 80 درصد از نتایج می شود. این قانون یا اصل را می توان به تمامی حوزه ها در زندگی یک شخص، تیم، شرکت، فروشگاه، دولت و غیره تعمیم داد و باید در نظر داشته باشید که بر اساس این اصل، تمرکز بر موضوعات با اهمیت بالاتر مورد بررسی قرار می گیرد.

با کلید اصلی قانون پارتو بیشتر آشنا شوید

زمانی که در مورد قانون پارتو صحبت می شود باید در نظر داشته باشیم که در واقع باید 20 درصد از اهداف را شناسایی کرده و روی آن ها متمرکز شویم و 80 درصد مابقی را باید کنار بگذاریم. در واقع می توان گفت که با این اصل می توانیم در نهایت به نتیجه دلخواه دست پیدا کنیم. اگر بخواهیم مثال هایی از این قانون را بزنیم تا درک در مورد این اصل بهتر شود، موارد زیر را بیان خواهیم کرد :

  • 80 درصد از سود حاصل از کسب و کار، حاصل از 20 درصد مشتریان شما می باشد.
  • 80 درصد از شکایاتی که از سوی مشتریان شما بیان می شود، مربوط به 20 درصد از مشکلات موجود در کسب و کار شماست.
  • 20 درصد از تلاش و زمانی که به کار کردن اختصاص می دهید، 80 درصد از نتایجی که انتظار دارید را شامل می شود.
  • 80 درصد عواملی که باعث نزول بهره وری کسب و کار شما می شود، 20 درصد از دلایل را شامل می شوند.

با توجه به این مسئله می توان نتیجه گرفت که قانون پارتو یکی از مهم ترین نیازهای پیش روی شما می باشد و شما قادر خواهید بود که با این قانون در کوتاه ترین زمان به بهترین نتایج دست پیدا کنید. البته نباید از یاد برد که اصل پارتو همچنین در زندگی شخصی نیز دارای تاثیر می باشد و شما نباید آن را نادیده بگیرید. پس در صورتی که قصد دارید زندگی شغلی و خصوصی بهتری داشته باشید، اصل پارتو را همواره باید در نظر بگیرید.

از قانون پارتو برای کسب درآمد بیشتر استفاده کنید

یکی از مهم ترین مسائلی که باید در نظر داشته باشید آن است که با استفاده از اصل پارتو شما قادر خواهید بود که عملکرد بهتری در کسب و کار و سود بیشتر داشته باشید. در نظر بگیرید که پارتو باعث می شود که شما تمرکز خود را روی 20 درصد از محصولات و خدماتی معطوف کنید که 80 درصد از سود شما را شامل می شوند و با بهبود در این زمینه کسب درآمد بیشتری داشته باشید. قانون پارتو همچنین به شما کمک می کند تا عملکرد بهتری در زمینه ارائه خدمات بهتر داشته باشید.

از این اصل همچنین می توانید در راستای سرمایه گذاری نیز استفاده کرده و میزان سود بیشتری داشته باشید. در واقع بر اساس این اصل، 80 درصد از سود سهام شما، از 20 درصد سهامی که خریده اید حاصل می شود و با درک این موضوع می توانید اصل پارتو را در زندگی سرمایه گذاری خود نیز استفاده کنید.

استفاده از قانون پارتو برای رهایی از استرس و زندگی بهتر

اگر قانون پارتو را بر زندگی شخصی خود نیز تعمیم دهید، می توانید به این نتیجه برسید که 80 درصد از استرسی که روزانه دارید، حاصل 20 درصد از تفکرات و اعمال شماست. پس می توانید با استفاده از قانون پارتو به این نتیجه دست پیدا کنید که می توانید این تفکرات و اعمال را کنار بگذارید و یا به صورتی دیگر انجام دهید. همین امر باعث می شود که زندگی بهتری داشته باشید.

مطالب مرتبط