آيا متخصصان در آینده به خاطر هوش مصنوعي شغل خود را از دست مي دهند؟

هوش مصنوعي چطور كار مي كند؟

هوش مصنوعي بايد طوري ساخته شود كه كار مشخصي را انجام دهد. هيچ نوع هوش مصنوعي كلي مانند آنچه در فيلم‌ها مي بينيد وجود ندارد. هيچگونه موجودات حساسي وجود ندارد كه آگاهي داشته باشد و آنگونه كه انسان‌ها مي توانند، فكر كنند. پس شما طوري برنامه ريزي مي كنيد كه هوش مصنوعي بتواند كارهاي مشخصي را انجام بدهد. اين كارها بيشتر مربوط به ارائه پيش بيني‌ها و پيشنهادات است. اين كاري است كه معمولا ماشين‌ها انجام مي دهند، وقتي به كارهايي كه ما روزانه به عنوان حرفه انجام مي دهيم فكر مي كنيد كارهاي زيادي هست كه مي توانند در آن دسته بندي‌ها قرار بگيرند. بنابراين اولين قدم فهم موارد، استفاده و اولويت بندي كردن است.

متخصصان روابط عمومي بايد چه چیزهایی درباره هوش مصنوعي بدانند؟

وقتي به اين فكر مي كنم كه متخصصان بايد درباره هوش مصنوعي چه بدانند و از چه آگاه باشند، به اين نتيجه ميرسم كه بايد بدانند هوش مصنوعي قادر به انجام چه كاري است. لازم نيست كلاس‌هاي يادگيري ماشين‌ها را بگذرانيد يا كاملا هوش مصنوعي را بياموزيد. فقط كافي است دركي پايه اي داشته باشيد و بدانيد كجا هوش مصنوعي مي تواند به كار شما بيايد و مقدار زيادي زمان و پول را صرفه جويي كند. همچنين آنها مي بينند ابزارهايي كه روزانه استفاده مي كنند هوشمندتر مي شوند.

چالش‌هاي هوش مصنوعي چه هستند؟

يكي از مشكلات هوش مصنوعي اين است كه اطلاعات زيادي مي خواهد. مردم فكر مي كنند مي توانند چيزي را تحويل هوش مصنوعي بدهند و در يك چشم به هم زدن و به طور معجزه آسايي چيز بهتري تحويل بگيرند. اما اينطور نيست.

در واقع پياده سازي هوش مصنوعي خيلي آسان و هميشه بهترين گزينه و راه حل براي همه چيز نيست. رويكرد غلط اين است كه بگوييد بايد كاري پيدا كنيم كه با هوش مصنوعي انجام شود. رويكرد درست اين است كه بگوييم اين ۲۰ كاري است كه هر هفته يا هر ماه انجام مي دهيم، اين زماني است كه انجام اين كارها طول مي كشد، اين تعداد كارهايي است كه به اطلاعات نياز دارند، اين مقدار فشردگي زمان و اطلاعات براي انجام آنهاست و سپس به عقب بازگرديم و به ابتداي فهرست نگاه كنيم. بياييد به ابزارهايي بيانديشيم كه مي توان اين كارها را با آنها انجام داد. در نهايت اين تكنولوژي بازاريابي است.

اين تكنولوژي بازاريابي بهتر در بسياري موارد است. اين ممكن است مشكلاتي را حل كند كه ما نمي توانستيم در گذشته حل كنيم اما همچنان مشكلات تجارتي وجود دارد كه بايد حل شود.

آيا متخصصان به خاطر هوش مصنوعي شغل خود را از دست مي دهند؟

جاگذاري شغل‌هاي بازاريابي و ارتباطات قطعا واقعيتي ممكن است. نمي گويم اتفاق نمي افتد اما احتمالا چيزي كه اتفاق مي افتد اين است كه شغل‌هاي جديدي هم به وجود مي آيد كه الان نمي توانيم تصورشان كنيم.

احتمالا شغل‌هايي هم از دست خواهد رفت و با شغل‌هايي ديگر جايگزين مي شود، اما آنچه مهم است متخصصان در اين زمينه در نظر بگيرند اين است كه صرفا اين تغييرات باعث پيشرفت خرد و ظرفيت‌ها مي شوند.

هوش مصنوعی مي تواند در طول زمان در رقابت براي شما مفيد باشد و به شما قدرت برتر بدهد. كارهايي معمولي را برعهده مي گيرد كه به هر حال بيشتر افراد دوست ندارند انجام بدهند و زمان را براي افراد خالي مي كند كه كاري را انجام بدهند كه مشخصا كار انسانهاست.

مثالي كه مي توان زد ساخت پایگاه داده‌های رسانه اي است. روزي را تصور كنيد كه میخواهیم داستاني در اين باره (مثلا فوتبال) پست كنیم و هوش مصنوعي مي رود تمام مقالاتي كه در ۱۰ سال گذشته از هر خبرنگاري در اين باره نوشته شده اند را در ديتابيس مي خواند و افرادي را پيدا مي كند كه احتمالا علاقه دارند اين خبر را پوشش دهند.

آينده هوش مصنوعي در روابط عمومي چيست؟

خيلي اوقات مردم مي پرسند در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد؟ در ۵ يا ۱۰ سال آينده. راهنمايي كلي من اين است كه در سه تا پنج سال آينده حداقل ۸۰ درصد كاري كه ما روزانه انجام مي دهيم به طريقي از راه هوش مصنوعي انجام مي شود. فكر كردن به اين كمي ترسناك است. 

برگرفته از 
https://kpri.ir/

نام فایل