اشتباهات بازاریابی تأثیرگذار

هشت اشتباه رایج


بازاریابی تأثیرگذار یا بازاریابی افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ در دنیای امروز به شدت رشد کرده و بسیاری از بازاریابان روی خوشی به آن نشان می‌دهند، به گونه‌ای که بر طبق آمار مجله 94 درصد از بازاریابان بر این نظر اند که بازاریابی تأثیرگذار بسیار مؤثر است و بایستی از آن استفاده کرد.
آمارهای دیگری نیز بر مؤثر بودن بازاریابی تأثیرگذار صحه گذاشته اند. یک مطالعه نشان از آن دارد که مردم اعتماد بسیار بیش‌تری به توصیه‌ی افراد تأثیرگذار به نسبت تبلیغات سنتی دارند. تحقیقی دیگر نیز نشان از آن دارد که کاربران یوتیوب به افراد مشهور یوتیوب تا ۱۷ برابر به نسبت افراد مشهور دیگر بیشتر اعتماد دارند. با توجه به این مطالعات و آمارها و همچنین مطالعات و آمارهایی دیگر که نمی توان تک تک آن‌ها را در این نوشتار ذکر کرد، جای تعجب نیست که بازاریابی تأثیرگذار در حال حاضر یکی از بهترین انواع بازاریابی باشد. اما در این بین نکته‌ای که وجود دارد این است که برخی بازاریابان برای استفاده از این نوع بازاریابی عجله کرده و بدون احتیاط خود را وارد میدان این بازاریابی میکنند. به همین سبب اشتباهاتی را مرتکب می شوند که در واقع می توان گفت در حال حاضر این اشتباهات به سبب ارتکاب مکررشان به اشتباهاتی رایج تبدیل شده‌اند.

 

۱- عدم تشخیص و شناخت مخاطبین هدف:

در هر نوع از بازاریابی تشخیص و پس از آن شناخت مخاطبین هدف از جمله اساسی‌ترین کارهایی ست که بایستی صورت گیرد. این امر در بازاریابی تأثیرگذار نیز صادق است. اگر ندانید که مخاطبین شما چه کسانی هستند و از چه ویژگی‌هایی برخوردار اند قادر به ایجاد یک استراتژی بلند مدت مؤثر نخواهید بود. بنابراین بایستی از طرق مختلف درصدد تشخیص مخاطبان و پس از آن درصدد شناخت ویژگی‌های‌شان از جمله اطلاعات جمعیت شناختی، اطلاعات روان‌شناختی، عادت‌های خرید و موارد این قبیل برآیید تا راه برای انتخاب یک یا چند فرد تأثیرگذار مناسب باز شود. به خاطر داشته باشید که هر فرد تأثیرگذاری به صرف آن که از شهرت و محبوبیت برخوردار است برای اهداف شما مناسب نیست بلکه در این بین بایستی نوع محصول و نوع مخاطبین نیز لحاظ شوند.

۲- استفاده از بازاریابی تأثیرگذار در کانالی غلط:

انتخاب نوع کانال هم در استفاده‌ی بهتر از بازاریابی تاثیرگذار مؤثر است. در واقع این نوع بازاریابی در هر کانالی نمی تواند کارایی داشته باشد بلکه بایستی کانال را بر حسب نوع مخاطبین، نوع کسب و کار، هدف تبلیغ، نوع محصولات و یا خدمات و موارد این قبیل تعیین نمود. به عنوان مثال، یک کسب و کار از نوع X با مخاطبین X ممکن است در شبکه‌ی اجتماعی X به نسبت شبکه‌ی اجتماعی Y بهتر بتواند محصولات خود را به مخاطبین معرفی کند.

۳- انتظار نتیجه‌گرفتن یک‌شبه:

با وجود آن که برخی بازاریابی‌های تأثیرگذار ممکن است حتی در یک شب تأثیر خود را بگذارند اما در اغلب موارد برای دریافت نیتجه‌ی مثبت از این نوع بازاریابی به زمان نیاز است، خصوصاً برای کسب و کارهایی که در فضای تجارت الکترونیک به فعالیت نمی پردازند.

به خاطر داشته باشید که بازاریابی تأثیرگذار عموماً در آگاهی از برند مؤثر است و لذا حتی اگر فرآیند آگاهی از برند در یک فرد به خوبی صورت گیرد باز چند مرحله برای تبدیل شدن‌اش از یک مشتری بالقوه به بالفعل مانده که این مراحل نیز برای طی شدن و عملی شدن به زمان نیاز دارند. این که این مراحل به چه مدت زمان نیاز دارند به فعالیت‌ و چرخه‌ی فروش‌تان بستگی دارد.

۴- نادیده گرفتن استفاده از ابزارهای آنالیز عملکرد این نوع بازاریابی:

بایستی از ابزارهای آنالیز این نوع بازاریابی استفاده کنید تا دریابید که به چه میزان توانسته برای شما مفید باشد. به عنوان مثال، Owlmetrics یک ابزار آنالیز اینستاگرام است که می تواند برای این مهم مفید باشد.

۵- ناسازگاری میان انتظارات برند و افراد تأثیرگذار:

برای داشتن یک بازاریابی تأثیرگذار مفید بایستی پیش از آغاز کار انتظارات برند و در کل هر آن چه که برند یا کسب و کار از این نوع بازاریابی می خواهد برای فرد تأثیر گذار روشن و واضح باشند تا او بتواند مسیر را بهتر و مؤثرتر طی کند.

۶- اجتناب از انجام بازاریابی تأثیرگذار به سبب یک بار شکست:

هیچ بازاریابی در کل جهان به خاطر آن که یک بار بازاریابی ایمیلی را امتحان کرده و نتوانسته موفق شود از ایمیل مارکتنیگ یا بازاریابی ایمیلی دور نمی شود. این قاعده برای بازاریابی تأثیرگذار نیز صادق است. اگر یک بار این بازاریابی را انجام دادید و نتوانستید به آن چه که می خواهید برسید دست برندارید و درصدد بررسی علل عدم موفقیت‌تان برآیید و باری دیگر با تجربه‌ای بهتر این نوع بازاریابی را امتحان کنید. شکست پایان کار نیست بلکه نوعی تجربه است و ابزاری ست برای یادگیری نقاط ضعف هر کمپین بازاریابی.

۷- عدم توجه به Call to Action:

مخاطب در قبال بازاریابی تأثیرگذار شما چه کاری بایستی انجام دهد؟ این پرسشی ست اساسی و در صورت عدم توجه به آن یک اشتباه بزرگ در بازاریابی صورت خواهد پذیرفت و نتیجتاً شکست دور از انتظار نخواهد بود. بنابراین بایستی به Call to Action توجهی بسیار داشته باشید.

۸- عدم توجه به عملکرد رقبا:

مهم است بدانید که رقبای‌تان در این زمینه، یعنی در زمینه‌ی بازاریابی تأثیرگذار، به چه صورت عمل کرده و می کنند. به عنوان مثال، ممکن است رقبای‌تان دقیقاً از فردی که شما درصدد استفاده از او در راستای بازاریابی تأثیرگذار هستید استفاده کرده باشند که در این صورت شما بایستی به سراغ فردی دیگر بروید. همچنین این مهم است که فرد تأثیرگذارتان را با توجه به رابطه‌ای که با فرد تأثیرگذار مورد نظر رقیب دارد انتخاب کنید.

سخن آخر

بیشتر کارآفرینان در پرداخت هزینه برای تبلیغات عجله می کنند زیرا می خواهند به صورت خودکار و با سرعت بالا به نتیجه برسند. البته تبلیغاتی که با صرف هزینه همراه هستند، برای بازاریابی، ارزشمند خواهند بود، ولی این تبلیغات هنگامی به اوج کمال و ارزشمندی خواهند رسید که هزینه کسب مشتری  آن ها از ارزش طول عمر مشتری  کمتر باشد. هر چیز خوبی نمی تواند به خودیِ خود خوب باشد بلکه نحوه‌ی استفاده از آن نیز مهم است. بنابراین با وجودی که به کرات در مورد مزایای بازاریابی تأثیرگذار گفته می شود اگر نتوانید به طور صحیح از آن استفاده کنید و در واقع اشتباهاتی که نباید انجام دهید را مرتکب شوید نمی توانید به واسطه‌ی این نوع بازاریابی به موفقیت برسید.

برگرفته از

https://ayenehtehran.com

نام فایل