چرا استارت آپ های ناب همه چیز را تغيير می دهند؟

در الگو سنتی، مؤسسان یک سرمایه گذاری در ابتدا بیزینس پلنی با چشم اندازی ۵ ساله می نویسند، از آن برای جذب سرمایه استفاده می کنند و سپس به حالت کما می روند. در حالت کما، مؤسسان کسب وکارهای نوپا شروع به توسعه پیشنهادهای خود می کنند، بدون آنکه بازخورد زیادی از مشتریان بگیرند در مقابل الگو سنتی، الگو نوینی تحت عنوان "استارت آپ های ناب" شکل گرفته است. این استارت آپ ها فرایند شکل گرفتن را با جستجو مدل کسب وکار آغاز می کنند. آنها فرضیه ها را آزمایش، بازنگری و کنار می گذارند، به طور مداوم بازخورد مشتریان را جمع آوری می کنند و به سرعت با بازنگری در محصولات خود، مهندسی مجدد می کنند. دکتر استیو بلنک، دانشیار مشاور در استنفورد، یکی از معماران جنبش استارت آپ ناب است و باور دارد که اگر از این مدل پویا و نوین در مقابل الگو قدیمی استفاده شود، احتمال شکست خوردن استارت آپ ها در مرحله شکل گیری، کاهش می یابد.

متدولوژی استارت آپ ناب چیست و چگونه می‌تواند برای کسب‌وکار مفید باشد؟

متدولوژی استارت آپ ناب (Lean Startup) روشی برای مدیریت و ایجاد کسب‌وکار یا استارتاپ با آزمایش، تست و تکرار در حین تولید محصولات بر اساس یافته‌های حاصل از آزمایش‌ها و همچنین بررسی بازخورد مخاطبان است.

این روش مدیریت کسب‌وکار و توسعه‌ی محصول است که برای ارائه‌ی سریع‌تر محصولات به مشتریان طراحی شده‌است. متدولوژی استارت آپ ناب اغلب بر اساس MVP و با تمرکز بر ویژگی‌های محصولی که از طریق دریافت بازخورد صریح از مشتریان در مراحل مختلف چرخه‌ی توسعه‌ی محصول به دست آمده‌است، تست می‌شود.

MVP مخفف عبارت Minimum Viable Product است و به نسخه‌ای از محصول اشاره دارد که فقط با یک سری ویژگی‌های ضروری و کافی تولید می‌شود تا برای ارائه‌ به مشتریان اولیه قابل‌استفاده باشد، سپس محصول موردنظر بر اساس بازخوردهای دریافتی از مخاطب توسعه داده می‌شود.

متدولوژی استارت آپ ناب برای توسعه‌ی محصولات و کسب‌وکارها در مدت‌زمانی کوتاه استفاده می‌شود که به سازنده‌ی کالا یا صاحبان کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا به‌سرعت تشخیص دهند که مدل تجاری‌شان موفق می‌شود یا خیر. 

هنگام پیاده‌سازی متدولوژی استارت آپ ناب، کسب‌وکار مربوط روی توسعه‌ی محصولی متمرکز می‌شود و در عین حال بازخورد مشتریان را نسبت به آن محصول دریافت می‌کند. در این روش محصول تولیدی نسخه‌ی MVP است و فقط برای بازار یا زیرمجموعه‌ی کوچکی از مشتریان ارائه می‌شود.

هدف متدولوژی استارت آپ ناب چیست؟

هدف از استفاده از این روش رهایی از اقدامات بیهوده مربوط به مراحل اولیه‌ی راه‌اندازی یک شرکت یا تولید محصول است که امکان موفقیت طولانی‌مدت را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

با استفاده از روش استارت آپ ناب کسب‌وکارهای نوپا در مراحل اولیه‌ی راه‌اندازی می‌توانند بدون نیاز به بودجه‌ی زیاد و طرح‌های جامع کسب‌وکار یا بدون نیاز به تولید محصولی کامل و بی‌نقص به موفقیت برسند.

برای موفقیت‌آمیز بودن روند استارت آپ ناب، استارتاپی که از آن استفاده می‌کند باید روی دریافت بازخورد از مشتری درباره‌ی محصول اولیه متمرکز شود. این بازخورد به صاحبان محصول یا کسب‌وکار کمک می‌کند تا در محصول خود تغییراتی را ایجاد کنند و با رویکرد تکرار این فرایند، محصول نهایی را بهبود دهند.

انجام چنین کاری کمک می‌کند تا محصول را با گذشت زمان و مطابق با خواسته‌های مشتریان بهبود بخشید؛ همچنین، دریافت بازخورد از مشتریان می‌تواند کسب‌وکارتان را از صرف منابع برای ارائه‌ی سرویس یا ویژگی‌هایی که مشتریان نمی‌خواهند، منع کند. در واقع، هدف از روش لین استفاده از کم‌ترین میزان منابع ممکن است.

ایده‌ی روش استارت آپ ناب اولین بار توسط اریک ریز، کارآفرین مطرح این حوزه و در کتابی که در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد، مطرح شد. این کتاب حول محور استفاده از نوآوری برای ایجاد کسب‌وکارهای موفق نوشته شده‌بود. وی این روش را طراحی کرد تا ریسک‌های ذاتی ناشی از راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا را به حداقل برساند.

می‌توان با امکاناتی مانند تولید محصول با حداقل‌های ویژگی‌های مناسب، یادگیری مداوم در طول فرایند توسعه و همچنین تست مداوم آن، ریسک‌های موجود را به حداقل رساند.

اریک ریز این ایده را از دانش حاصل از دو شکست قبلی خود در راه‌اندازی کسب‌وکار و همچنین روند ساده‌ی ساخت وسایل نقلیه‌ای که طی سال‌های پس از جنگ جهانی دوم در ژاپن اتفاق افتاد، طراحی کرد. او معتقد بود که کارایی تنها راه موفقیت استارتاپ‌ها بدون اتلاف منابع ضروری است.

نام فایل