چگونه از اجتماعات محلی برای رونق کسب و کارهای کوچک استفاده کنیم؟

رونق کسب و کارهای کوچک بیشتر از هر چیزی به دیده شدن آن ها در سطح جامعه و ایفای نقش پررنگ برای برآورده کردن نیاز افراد بستگی دارد. فراگیر شدن اینترنت و امکان استفاده از خدمات کشوری باعث شده که تعداد کسب و کارهای کوچک و پروژه های کارآفرینی روز به روز بیشتر شود. اما هر کدام از این مشاغل برای دیده شدن و فروش محصول باید هویت خود را در جامعه نشان دهند و مشخص کنند که چگونه می‌توانند به مردم کمک کنند.

با توجه به اینکه اجتماعات محلی فضای کافی برای رد و بدل کردن اطلاعات به وجود می‌آورند، در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه استفاده از ظرفیت آنها برای رونق کسب و کارهای کوچک لازم است.

رونق کسب و کارهای کوچک به چه چیزی وابسته است؟

حقیقتاً کسب و کارهای کوچک به مانند نهالهای کوچکی هستند که برای ادامه فعالیت و رشد بیشتر نیاز به حمایت دارند. این نهال ها هرچه ریشه بهتر و محکم تری در بین مردم داشته باشند و بیشتر ترویج شوند شانس بقای بیشتری هم دارند. به همین دلیل است که حضور در اجتماعات محلی فرصت خوبی برای رونق کسب و کارهای کوچک و شناخته شدن آنها در سطح بازار است. اما مواردی که می‌تواند موفقیت این کسب و کارها را سریع تر کنند:

  • تبلیغات محلی برای شناخته شدن و معرفی محصول
  • حضور در برنامه ها و رقابت های محلی برای نشان دادن توانایی ها و ظرفیت ها
  • ارتباط مستقیم با مردم برای فروش مستقیم و دریافت بازخورد از مردم
  • رقابت با سایر کسب و کارهای کوچک و درک بهتر از وضعیت بازار

این یعنی هر چه ما به عنوان صاحب کسب و کارهای کوچک توجه بیشتری به اجتماعات محلی داشته باشیم و برای حضور در آنها برنامه ریزی کنیم، احتمالاً موفقیت بیشتری هم خواهیم داشت. اما به طور کلی برای حضور در این برنامه ها به موارد زیر توجه کنید:

گردهمایی های کشوری و وسیع برای رونق کسب و کارهای کوچک

این گردهمایی ها معمولاً با هماهنگی مقامات دولتی و کشوری به طور منظم هر ساله برگزار می شوند و زمان بندی آنها مشخص است. به عنوان مثال، راهپیمایی ۲۲ بهمن، ۱۳ آبان و دیگر مناسبت هایی که ما در طول سال داریم مثال های واضحی از این گردهمایی ها هستند.

نکته مهمی که در مورد این گردهمایی ها وجود دارد این است که تقریباً همه مردم از مقامات دولتی گرفته تا دانش‌آموزان و مردم معمولی در آن شرکت دارند و بهترین فضای ممکن برای شناساندن کسب و کارهای کوچک است. این یعنی شما به عنوان صاحب کسب و کار اگر بتوانید اطلاعات و توانایی خود را به گوش درصد بسیار کمی از آنها برسانید، مطمئنا در فروش کالا موفق خواهید بود.

ضمن اینکه از طریق شرکت در این برنامه ها می توانید بستر های جانبی دیگری هم برای رونق کسب و کارهای کوچک به وجود بیاورید.

سمینار ها و جشنواره های محلی

تعداد این سمینار ها محدود است و معمولا میزان رقابت در آنها بالاست. اما از طرف دیگر تقاضا برای حضور در سمینار ها و جشنواره های محلی از طرف عموم مردم و حتی از طرف مقامات دولتی بالاست و این فرصت خوبی است.

در مورد استفاده از سمینارها و جشنواره های محلی برای رونق کسب و کارهای کوچک چند نکته وجود دارد:

  • معمولا مقامات قول حمایت‌های مالی و غیرمالی از این کسب و کارها را می دهند
  • مردم برای حضور در این برنامه ها مشتاق هستند و به طور مستقیم با کسب و کار شما در ارتباط خواهند بود
  • شانس خود را برای فروش مستقیم محصول یا حتی ارائه استراتژی هایی مانند تخفیف امتحان می کنید
  • می توانید از این فرصت برای ارزیابی محصول و گرفتن بازخورد نسبت به کیفیت آن استفاده کنید
  • احتمالاً می توانید برای کسب و کار کوچک خود اسپانسر مناسبی پیدا کنید.

برنامه های ورزشی و سلامت عمومی جامعه

این یکی دیگر از برنامه‌های بسیار مهمی است که معمولاً در طول سال چندین و چند بار برگزار می‌شود و برای آن برنامه‌ریزی مشخصی وجود ندارد. اگرچه ممکن است این عدم برنامه ریزی منجر به یک چالش برای آماده‌سازی شما شود، اما در هر صورت شما برای رونق محصول در یک فضای محلی برنامه‌ریزی کرده و طبیعتاً دسترسی به برنامه ریزی ها در این مناطق آسان تر است.

اگر به فکر استفاده از برنامه های ورزشی و سلامت عمومی جامعه برای رونق کسب و کارهای کوچک هستید باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • حداقل یک ارتباط ساده و معمولی بین کسب و کار خود و سلامت مردم پیدا کنید
  • اگر ارتباط خاصی نبود به عنوان حامی ورزش و سلامت در این برنامه ها شرکت کنید
  • چند استراتژی متفاوت داشته باشید و به تناوب از آنها استفاده کنید
  • بخشی از هزینه های تبلیغات و بازاریابی خود را برای معرفی محصول در این حوزه اختصاص دهید
  • معمولاً تعداد شرکت کنندگان کم است و به همین دلیل تنها بخشی از ظرفیت خود را برای شرکت در این برنامه ها اختصاص دهید.

اجتماعات زیست محیطی

اجتماعات زیست محیطی بیشتر به جریان مردم بستگی دارد و نقش دولت در آنها بسیار کمتر است. این انجمن ها معمولاً در قالب گروه های کوچک برای حمایت از محیط زیست یا حتی حمایت از حیوانات برگزار می شوند. از طرف دیگر معمولا مقامات دولتی هم به صورت سالانه یا هر چند سال یک بار در برگزاری این اجتماعات ایفای نقش می کنند و فرصت کافی برای رونق کسب و کارهای کوچک به وجود می‌آورند.

نکته مهمی که برای استفاده از اجتماعات زیست‌محیطی وجود دارد این است که فرد باید از قبل در آنها شرکت کرده باشد و فضا برای تبلیغات خود به وجود آورده باشد. معمولاً اینجور برنامه ها وابستگی چندانی به مسائل مالی ندارند و برای آنها بیشتر نقش های حمایتی و پشتیبانی دیده می شود. در ضمن نسبت به تبلیغات و بازاریابی هم عکس‌العمل مثبتی نشان نمی‌دهند و شما برای تبلیغات کسب و کار خود باید از روش های غیر مستقیم استفاده کنید.

گردهمایی مشاغل محلی برای رونق کسب و کارهای کوچک

استفاده از این شیوه برای رونق کسب و کارهای کوچک به مناطق و شهرهای مختلف بستگی دارد. مثلاً در برخی از شهرها تعداد مشاغل به حدی کم است که برگزاری چنین گردهمایی هایی توجیه پذیر نیست و شاید هر چند سال یکبار برگزار شود. به همین دلیل نمی توانیم آن را به عنوان یک راهکار قطعی معرفی کنیم و برای کسب و کارهایی مناسب است که در یک شهر صنعتی یا در یک شهر فعال اقتصادی حضور دارند.

به عنوان مثال، در برخی از شهرهای شمال غرب ایران مانند تبریز یا سنندج، گردهمایی هایی برای کسب و کارهای محلی برگزار می‌شود و حتی نمایشگاه سالانه هم دارند. این یعنی کسب‌وکارهای کوچک با ظرفیت های متفاوت می توانند در کنار یکدیگر حضور داشته باشند و در کنار رقابت پنهان، با یکدیگر همکاری کنند. ضمن اینکه استفاده از ظرفیت هایی مانند تهاتر و تبادل خدمات برای کاهش هزینه ها و رونق کسب و کارهای کوچک ایده جذاب دیگر است.

اجتماعات تبادل اطلاعات کارآفرینی

این اجتماعات در وهله اول به مقامات دولتی و در کنار آن به نهادهای دانشگاهی و مراکز رشد وابسته است. کارآفرینان نیاز دارند که با یکدیگر در ارتباط باشند و تجربیات خود را تبادل کنند تا از شکست های یکدیگر درس گرفته و مسیر موفقیت را طی کنند. معمولاً در هر شهری یک بار گردهمایی تبادل اطلاعات کارآفرینی برگزار می‌شود و همه کسب و کارهای بزرگ و کوچک امکان حضور در آن را دارند.

در بحث استفاده از اجتماعات کارآفرینی برای رونق کسب و کارهای کوچک باید به نوع مشاغل و تاثیر آنها روی زندگی فرد توجه بیشتری شود. حقیقتاً برخی از این مشاغل کاربرد عمومی ندارند و طبیعتاً حضور آنها در این برنامه ها چندان توجیه‌پذیر نیست. اما در طرف مقابل برخی از مشاغل در قالب کسب و کار های محلی هستند و این برای افراد ساکن یک منطقه جذابیت دارد و از حضور در آنجا لذت می برند.

رقابت های خلاقیت و نوآوری

مقامات دانشگاهی و در کنار آنها مقامات دولتی برای حمایت از پروژه های خلاقانه و جدید معمولاً رقابت‌هایی تحت برنامه‌های سمیناری و جشنواره‌ای ترتیب می‌دهند و سعی می‌کند که در طول آن پروژه های مفید را پیدا کنند. این رقابت ها اگرچه برای نشان دادن ظرفیت محصول و رقابت پذیری است، اما فرصت خوبی برای شناساندن ظرفیت کسب و کار ها و محصولات آنها به مردم عادی هم هست.

نکته نگران کننده در مورد رقابت های خلاقیت و نوآوری این است که معمولاً با تعداد بسیار کم اجرا می شوند و باید از قبل آمادگی کافی برای حضور در آن داشته باشید. البته خوشبختانه معمولاً نسبت به این موضوع از چند ماه قبل اطلاع رسانی می شود و هر کسب و کار با توجه به برنامه های فروش و روند تولید خود امکان حضور در آن را دارد. بنابراین شما هم می‌توانید بروشور محصولات و خدمات خود را از قبل آماده کنید و نهایت ظرفیت خود را برای جذب مشتری و پیروزی در این رقابت به کار ببرید.

نام فایل