موسیقی و افزایش عملکرد شغلی

یکی از ویژگی‌های جالب مدیر دگرگون‌ساز یا اثربخش آن است که در انجام دادن وظایف شغلی خود، خلاق است و غالباً این فکر ذهنش را مشغول می‌کند که “چگونه می‌توان عوامل انسانی را تا آن میزان رشد داد که افزایش عملکرد شغلی را در پی داشته باشد؟”

یکی از روش‌هایی که به ویژه در سال‌های اخیر در غرب متداول شده است، پخش موسیقی برای افزایش عملکرد شغلی و روحیۀ کارکنان در هنگام کار است. دلیل توجیهی این روش آن است که موسیقی باعث می‌شود دوره‌های ملالت و خستگی کاهش پیدا کند و کارکنان، هشیار باقی بمانند.

هرچند استفاده از موسیقی هنگام انجام دادن کار در بسیاری از کشورها متداول شده است، اما در مورد محرک یا اثربخش بودن آن، تردیدهایی وجود دارد. به طور کلی، نتایج تحقیقات در تأیید این نکته است که کارکنان از شنیدن موسیقی در محل کار خود لذت می‌برند و معتقدند با شنیدن موسیقی در هنگام کار، بر میزان تولید آنان، افزوده می‌شود.

عوامل متعددی در بهبود عملکرد شغلی افراد(به واسطۀ پخش موسیقی)، مؤثر هستند. بدون شک، یکی از این عوامل، نوع موسیقی است که پخش می‌شود.

حال باید به این سوأل پاسخ داده شود که اگر یکی از کارکنان به موسیقی در حال پخش علاقه نداشته باشد، چه می‌شود؟ یا اثر شنیدن موسیقی جاز، راک، کلاسیک یا موسیقی محلی، بر عملکرد شغلی کارکنان چیست؟

به غیر از موسیقی سایر عوامل از قبیل درجۀ حرارت، بهره‌گیری مناسب از رایانه‌ها، طراحی محل کار، وسایل و مبلمان محل کار و … بر میزان افزایش عملکرد شغلی تأثیر دارد.

شما در محیطی که سر و صدا کم ‌باشد، موسیقی ملایم پخش ‌شود، دمای هوا استاندارد باشد، صندلی، مانیتور و کیبورد راحت باشد بهتر کار می‌کنید. شرایط روانی از قبیل فشار شغلی، استرس، تعارض، نوع مدیریت و رهبری و … نیز جداگانه در نظر گرفته می‌شود و تأثیر بسیار زیادی بر عملکرد شغلی خواهد داشت.

نام فایل