با انواع شخصیت در محیط کار چگونه برخورد کنیم؟

هر فردی شخصیت متفاوتی دارد که او را از سایرین متمایز می‌کند. برای ارتباط بهتر با افراد مختلف بهتر است که ابتدا شخصیت آن‌ها را بشناسید تا بتوانید رفتار مناسب و تعامل خوبی با آن‌ها داشته باشید. تعامل خوب با دیگران، در زندگی شخصی و حرفه‌ای اهمیت بیشتری دارد. 

در محیط کار هر روز با افراد مختلف و شخصیت‌های مختلف صحبت و همکاری می‌کنید. برای اینکه بتوانید از فعالیت در محیط کار خود لذت ببرید و در کار خود پیشرفت کنید، بهتر است انواع مختلف شخصیت در کار را بشناسید تا تعامل بهتری با همکاران خود داشته باشید و قدرت این شناخت را درک کنید.

۱- شخصیت برنده

حتما شما هم بین همکاران خود فردی را دارید که همه افراد در پروژه‌های بزرگ از او کمک می‌گیرند و مدیران دوست دارند پروژه‌های خود را به او بسپارند. این افراد نمونه کارمند ایده‌آل هستند که موفقیت‌های زیادی در رزومه خود دارند. آن‌ها مسئولیت‌پذیری زیاد و تمرکز خوبی روی کارهای خود دارند و همواره کارهای خود را با آرامش و به‌طور صحیح انجام می‌دهند. 

برای برخورد با این نوع شخصیت در محیط کار، بهتر است که با او صمیمی باشید تا چیزهای زیادی از او یاد بگیرید. الگو گرفتن از او به شما کمک می‌کند تا در کار خود پیشرفت کنید. این افراد سرمایه شرکت هستند؛ پس با آن‌ها برخورد خوبی داشته باشید و در هر جایگاهی که هستید، آن‌ها را حمایت و تشویق کنید. 

فردی با شخصیت قهرمان خاموش، کار خود را به درستی انجام می‌دهد؛ اما ترجیح می‌دهد که توجه کسی را به خود جلب نکند.

۲- شخصیت قهرمان خاموش

این فرد کار خود را به درستی انجام می‌دهد، اما ترجیح می‌دهد که توجه کسی را به خود جلب نکند. شخصیت او شبیه به شخصیت برنده است؛ اما کسی در سازمان به او توجه زیادی نمی‌کند. این فرد نیز از سرمایه‌های شرکت است و وجود او برای بقای شرکت ضروری است. 

برای برخورد با این نوع شخصیت در محیط کار، بهتر است که به موفقیت‌های او توجه کنید؛ اما هیاهوی زیادی ایجاد نکنید. این افراد معمولا درون‌گرا هستند؛ پس بهتر است به آن‌ها کمک کنید تا در پروژه‌های بزرگ شرکت کنند و کارهای بزرگ انجام دهند. 

۳- شخصیت مربی

برخی از افراد در محیط کار به کارمندان خود کمک می‌کنند و تمام دانش خود را به آن‌ها منتقل می‌کنند. این افراد حتی چیزهایی فراتر از کار به شما می‌آموزند و با اشتیاق به شما کمک می‌کنند تا در کار خود پیشرفت کنید. 

برای برخورد با این نوع شخصیت در محیط کار، بهتر است در هر جایگاهی که هستید به صحبت‌های مربی گوش دهید. داشتن یک مربی که خوبی شما را می‌خواهد، در هر مرحله‌ای به شما کمک می‌کند؛ زیرا می‌تواند بینش، دانش و مهارت‌های زیادی را به شما آموزش دهد. 

۴- شخصیت پیش‌کسوت

همیشه در یک سازمان فرد یا افرادی وجود دارند که سال‌ها است آنجا کار می‌کنند و تجربیات و اطلاعات زیادی درباره کار و سازمان دارند. این افراد دوست ندارند نادیده گرفته شوند؛ به همین علت گاهی‌اوقات درباره خاطرات و تجربیات خود در آن سازمان صحبت می‌کنند. 

هر سوالی که درباره شرکت داشته باشید می‌توانید از آن‌ها بپرسید. آن‌ها همه افرادی که در آن‌جا آمده‌اند و رفته‌اند را می‌شناسند و از وقایع مهم خبر دارند. می‌توانید در تصمیم‌گیری‌های خود از آن‌ها کمک بگیرید. 

۵- شخصیت دوست

همه افراد برای اینکه بتوانند حس بهتری نسبت به محیط کار خود داشته باشند، یک دوست در آن‌جا برای خود انتخاب می‌کنند. دوست شما فردی است که به او اعتماد دارید و تمام حرف‌ها و ایده‌های خود را با او در میان می‌گذارید. این همکار نزدیک‌ترین فرد به شما است و در سختی‌ها به شما کمک می‌کند. 

برای برخورد با این نوع شخصیت در محیط کار، قدر او را بدانید و مراقب رابطه دوستانه خود باشید. برای حفظ این رابطه دوستانه بهتر است با او مهربان باشید و شما نیز به حرف‌های او گوش دهید و به او کمک کنید. وجود یک دوست در محیط کار در روحیه و انگیزه شما نیز تاثیرگذار است. 

۶- شخصیت شوخ‌طبع

حتما بین همکاران شما فردی وجود دارد که با شوخی‌های خود، فضای خشک و رسمی را برهم می‌زند و شما را شاد و سرحال می‌کند. این فرد می‌تواند از ایجاد استرس و حتی دعوا بین همکاران جلوگیری کند و حتی انرژی افراد را برای ادامه کار بیشتر کند. 

برای برخورد با این نوع شخصیت در محیط کار بهتر است که با او صحبت کنید و از حرف‌های او استفاده کنید؛ اما مراقب باشید که هم‌صحبتی با او مانع از انجام کارهای مهم شما نشود و زمان زیادی از شما نگیرد. اگر از شوخی او ناراحت شدید، به او تذکر دوستانه دهید تا دوباره این کار را تکرار نکند. 

به حرف‌های افرادی با شخصیت سخن‌چین در محیط کار اعتاد نکنید. 

۷- شخصیت سخن‌چین

متاسفانه برخی افراد در محیط کار هستند که به دنبال وقایع حاشیه‌ای و داستان‌های جذاب درباره افراد مختلف سازمان هستند. بسیار مراقب این افراد باشید و به حرف‌های آن‌ها خیلی اعتماد نکنید. همچنین هنگام صحبت کردن با آن‌ها، مراقب حرف‌های خود باشید تا دردسر برای خود ایجاد نکنید. اگر شخصیت سخن‌چین، شایعه یا خبری را به شما گفت، آن را پیش خود نگه‌دارید و برای دیگران بازگو نکنید. اگر از زبان دیگر همکاران شایعه‌ای درباره شما گفت، بهتر است با فرد اصلی صحبت کنید تا از صحت موضوع مطلع شوید و مشکل را بدون دعوا حل کنید. 

۸- شخصیت چاپلوس

ممکن است در سازمان شما فرد چاپلوسی وجود داشته باشد که برای استفاده کردن از افراد بالادست خود، از آن‌ها تعریف و تمجید کند و دست به هر کاری بزند. حتی ممکن است از دیگران سو‌استفاده کند تا به اهداف خود برسد. تا جایی که می‌توانید از او دوری کنید.

۹- شخصیت غرغرو

برخی افراد در همه موقعیت‌ها غر می‌زنند و همواره جنبه‌های منفی همه موضوعات را می‌بینند. این افراد می‌توانند حس نا‌امیدی، خستگی و استرس را در دیگر همکاران ایجاد کنند. برای برخورد با این نوع شخصیت در محیط کار بهتر است که هر وقت غرغرهای خود را آغاز کرد، موضوع صحبت را تغییر دهید تا غرهای او متوقف شوند. نباید اجازه دهید که بدبینی و احساسات منفی این فرد روی شما تاثیر بگذارد. 

۱۰- شخصیت سیاست‌باز

برخی افراد هستند که نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. آن‌ها با سیاست به دیگران نزدیک می‌شوند و سعی می‌کنند به نفع خود از آن‌ها استفاده کنند. برای برخورد با این نوع شخصیت در محیط کار، باید هوشیار باشید و هر حرفی را به او نگویید. همچنین نباید تمام حرف‌های او را باور کنید. 

۱۱- شخصیت کم‌کار

برخی از افراد همواره از زیر کارهای خود در می‌روند و سعی می‌کنند آن‌ها را به گردن دیگران بیندازند. برای برخورد با این نوع شخصیت در محیط کار، اگر رفتار او روی کار شما و گروهتان تاثیر می‌گذارد باید به او تذکر دهید تا خود را اصلاح کند. باید کارهای مشخص با مهلت مشخص را به آن‌ها بسپارید تا میزان کار کردن آن‌ها به صورت دقیق مشخص شود. 

به افراد تازه‌کار کمک کنید تا در موقعیت خود جا بیفتند و وظایف خود را به خوبی یاد بگیرند.

۱۲- شخصیت تازه‌کار

در هر دوره‌ای افراد جدیدی به سازمان اضافه می‌شوند که ممکن است سن کمی داشته باشند و تحصیلات خود را به تازگی تمام کرده باشند؛ پس تجربه کمی دارند و ممکن است مهارت‌های خیلی زیادی نداشته باشند. برای برخورد با این نوع شخصیت در محیط کار بهتر است که به او کمک کنید تا در موقعیت خود جا بیفتد و وظایف خود را به خوبی یاد بگیرد. چیزهای جدید را به او آموزش دهید و کمک کنید تا در کار خود رشد کند. 

 

برگرفته از 
http://bonyadestedad.com/

نام فایل