تکنیک های کلیدی در مذاکره و فروش تلفنی

بسیاری از افراد زمانی که تلفنی صحبت می کنند، اعتماد به نفس پایین تری دارند و به همین دلیل نمی توانند به خوبی ارتباط برقرار کنند. بنابراین مذاکره و فروش به صورت حضوری را ترجیح می دهند.

در صورتی که امروزه بسیاری از کارشناسان فروش برای انجام مذاکرات و ارتباط با مشتریان خود باید به صورت تلفنی ارتباط برقرار نمایند. در صورتی که این کارشناسان از تکنیک های مذاکره و فروش تلفنی و مهارت های فن بیان آگاهی نداشته باشند، در نهایت مذاکره بسیار سرد و در برخی مواقع ناموفق خواهند داشت. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با تکنیک های فروش و مذاکره تلفنی به طور کامل آشنا کنیم.

 

مذاکره و فروش تلفنی

نکات طلایی در مذاکره و فروش تلفنی

اگر می خواهید در مذاکره و فروش تلفنی موفق باشید، بهتر است این نکات را هنگام صحبت کردن مد نظر قرار دهید.

  1. لحن مناسب داشته باشید: فراموش نکنید که در مذاکره و فروش تلفنی مخاطب شما را نمی بیند، بنابراین تنها روی لحن شما تمرکز می نماید. در صورتی که لحن نامناسبی داشته باشید و یا با صدای بلند صحبت کنید، مخاطب به محتوای صحبت شما اهمیتی نخواهد داد. بنابراین سعی کنید با مودبانه و مطمئن ترین لحن با مخاطب خود صحبت کنید.
     
  2. نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسید: همچنین پیش از مذاکره و فروش تلفنی معاملات خود را تمرین کنید. در این صورت می توانید ضعف و قوت های خود را در فروش تلفنی بشناسید. سپس به راحتی می توانید برای تقویت و یا رفع آن ها تلاش کنید و در مذاکرات موفق شوید.
     
  3. لبخند زدن را فراموش نکنید: شاید مخاطب لبخند چهره شما را نبیند، اما قطعا این لبخند در لحن و شدت صدای شما بسیار موثر است. در نهایت نیز می تواند به طور غیر مستقیم مخاطب شما را تحت تاثیر قرار دهد.

 

راهکارهای متقاعد سازی در مذاکره و فروش تلفنی

متقاعد نمودن مخاطب در مذاکره و فروش تلفنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به این منظور که اگر شما تمامی تکنیک های مذاکره را بدانید، اما نتوانید مخاطب خود را قانع کنید، هیچ سودی نخواهد داشت. برای قانع کردن مخاطب هنگام مذاکره تلفنی می توانید از راهکارهای زیر استفاده نمایید.

  • لحن صحبت شما باید به گونه ای باشد که مخاطب را ترغیب به همراهی و موافقت نماید. اما نباید بیش از اندازه اصرار کنید، تا مخاطب در تنگنا قرار نگیرد.
     
  • به طرف مقابل نیز زمان دهید تا صحبت کنید. هنگامی که به صورت متکلم وحده صحبت می کنید و به او اجازه حرف زدن نمی دهید، او را از خرید منصرف می نمایید.
     
  • به صورتی سوالی مطالب را بیان نکنید. بهتر است جملات خود را به گونه ای بیان کنید که انگار مخاطب پذیرفته با شما همکاری نماید.
     
  • سعی کنید تمامی مطالب را با جملات کوتاه و واضح به مخاطب انتقال دهید. در این صورت احتمال اعتماد و پذیرش او را نسبت به صحبت های خود افزایش می دهید.
     
  • فراموش نکنید چند ثانیه اول مکالمه، تاثیرگذارترین زمان مذاکره هستند. به همین دلیل از این چند ثانیه به بهترین نحو استفاده نمایید و مزایای همکاری را در این زمان بیان کنید.
     
  • فراموش نکنید که لحن شما در مذاکره و فروش تلفنی باید کاملا دوستانه و مورد اعتماد باشد. در غیر این صورت مخاطب احساس می کند که به او دستور می دهید.

در مذاکره تلفنی این موارد را از یاد نبرید!

  • در مذاکره و فروش تلفنی بدانید که چه زمانی باید اصرار کنید و چه زمانی باید تصمیم گیری را به مخاطب بسپارید.
  • در ابتدای مکالمه به درستی خود را معرفی کنید و موضوع تماس را برای مخاطب توضیح دهید. سپس در رابطه با اهمیت موضوع صحبت کنید.
  • فراموش نکنید که صدای بلند نشان از انرژی شما نیست و ممکن است مخاطب را در رابطه با این موضوع که عصبانی و کلافه هستید، به اشتباه بیاندازد.
  • صبور بودن از مهم ترین اصول مذاکرات تلفنی است. زیرا ممکن است مخاطب سوالات زیادی در رابطه با همکاری و فروش داشته باشد. در این صورت باید با آرامش، احترام و به درستی جواب سوال های او را بدهید.
  • به هیچ عنوان برای فروش محصولات و یا خدمات خود سماجت بیش از اندازه نداشته باشید.
  • سعی کنید مکالمه ای شاد و پر انرژی داشته باشید.
  • به هیچ عنوان در ابتدا شما گوشی تلفن را قطع نکنید. اجازه دهید پس از پایان تماس مخاطب تلفن را قطع کند.

 

نام فایل