4 دلیل که چرا اشتباهات برای موفقیت در زندگی لازم هستند؟

برای بسیاری از افراد موفقیت در زندگی به معنای دستیابی به هدف نهایی، محصول نهایی و یا یک نتیجه نهایی مشخص است. به بیان دیگر، برای بسیاری از ما، موفقیت مفهومی صفر و یک است. اگرچه دستیابی به اهداف می تواند افراد را خوشحال کند و بدون شک احساس موفق بودن را در آن ها به وجود آورد، اما کل فرایند رسیدن به چنین درجه ای پیچیده است و اشتباهات بخش غیر قابل انکار این مسیر هستند.

انسان جایز الخطا است و کل فرایند تحول و رشد ما در جهان نیز بر پایه تجربیاتی به دست آمده است که از اشتباهاتمان کسب کرده ایم. اشتباهات به ما کمک می کنند تا ابعاد عمیق تری از یک موضوع را درک کنیم و اشکالات یک سیستم و یا رفتار را بهتر درک کنیم. تنها با درک صحیح اشتباهات است که موفقیت در زندگی امکان پذیر می شود.

 

یادگیری بیشتر

مطمئنا شکست در زندگی تلخ است، اما زمانی که شوک احساسی ناشی از یک شکست از بین می رود، ما نسبت به بازخورد های دریافتی کنجکاو خواهیم شد و در صدد رفع آن ها بر خواهیم آمد. این امر سبب می شود تا ما از خود محوری و توهم بهترین بودن، دور شده و با واقعیات زندگی راحت تر روبرو شویم. در نتیجه این امر است که در صدد افزایش مهارت ها و توانمندی های خود بر می آییم و بیشتر می آموزیم و تجربه می کنیم.

 

دوست داشتن واقع بینانه خود

برخلاف مدل های کلیشه ای که امروزه در گوشه و کنار به ما آموزش داده می شود، دوست داشتن کورکورانه و تاکید متعصبانه بر روی توانایی های خود نمی تواند به موفقیت در زندگی کمک کند. چنین رفتارهای مسمومی می توانند باور و دیدگاه شما نسبت به شخص خود، موقعیت و توانمندی هایتان را تحت الشعاع قرار دهند. این امر سبب می شود تا مانند پادشاهی که توهم داشتن لباسی بر تن را داشت، بر پایه توانمندی ها و امکاناتی که وجود خارجی ندارند، حرکت کنید. زمین خوردن و شکست در چنین شرایطی، غیر قابل انکار است. اشتباهات به شما کمک می کنند تا با دید واقع بینانه با شرایط روبرو شوید و نقشه راه موفقیت در زندگی را دقیق تر و بهتر ترسیم کنید.

 

بازگشت انگیزه ها

شاید در ابتدا کمی متناقض به نظر برسد اما شکست ها می توانند انگیزه کافی برای ادامه مسیر و رشد را در ما ایجاد کنند. زمانی که در یک مسیر گام بر می داریم ممکن است آنقدر غرق چالش ها و تلاش برای رسیدن به هدف باشیم که انگیزه های اصلی برای هدف را فراموش کنیم. با تجربه شکست یک قدم به عقب پرتاب می شویم و برای تلاشی مجدد احتیاج داریم که انگیزه های خود را مرور کنیم و یا حتی آن ها را ارتقا بخشیم. این امر شاید برای موفقیت در زندگی چندان قابل لمس نباشد، اما می تواند در مدیریت کسب و کار ها و تیم های بزرگ بسیار کمک کننده و مفید واقع شود.

 

توسعه ذهنیت سازنده

شاید بزرگترین و مهم ترین فایده اشتباهات که بسیاری از مردم به راحتی از کنار آن ها عبور می کنند، توسعه ذهنی است. اشتباهات می توانند دید ما را از موفقیت های کوچک (که می تواند موفقیت در یک امتحان و یا کسب تخصص نسبی در یک مهارت هستند) دور کرده و پنجره های بزرگ تری با دید وسیع تر را پیش روی ما قرار می دهند. اگر زندگی انسان های موفق در جهان را مرور کرده باشید، متوجه خواهید که بسیاری از این افراد در مرحله ای زندگی خود، در یک اتفاق و یا مهارت شکست خورده اند. پس از شکست متوجه جریان اصلی زندگی خود شده و نشانه ها را دنبال کرده اند تا امروز، به موفقیتی که از آن ها می شناسیم دست پیدا کنند. حقیقت این است که شکست ها می توانند با ایجاد یک طوفان در زندگی شما، بدیهی ترین موارد را به چالش بکشند و شما را وادار کنند تا انگیزه و مسیر اصلی زندگی خود را از نو تعریف کنید. این امر، می تواند در نهایت به پیشرفت، احساس بهتر و موفقیت در زندگی منجر شود.

اگر هدفی در زندگی نباشد، تلاشی وجود ندارد و بدون قدم نهادن در این مسیر اشتباهی هم به وجود نمی آید. شاید زندگی عاری از اشتباه برای بسیاری به معنای موفقیت و آسودگی خاطر باشد، اما بدون شک عاری از حرکت و دینامیک است. اگر برای هدفی مقدس در زندگی خود تلاش می کنید، با رویی گشاده از اشتباهات استقبال کنید و از آن ها برای توسعه ذهنیت سازنده خود، باورها و بهبود مهارت هایتان کمک بگیرید. اشتباهات چراغ راه شما برای دستیابی به موفقیت در زندگی هستند.

نام فایل