راه هایی برای استقرار مدیریت دانش در سازمان های مختلف

برای اینکه مدیریت دانش (Knowledge management) را در یک سازمان پیاده سازی و مستقر کنید، نیاز است تا در ابتدا بتوانید تغییرات فرهنگی را در سازمان بپذیرید و سپس مراحل پیاده سازی مدیریت دانش را در سازمان ها طی کنید.

از طرفی برای این کار به زمان و سرمایه نیز نیاز دارید. مستقر کردن آن به صورت مرحله به مرحله می تواند خطرات و نتایج مضر را به حداقل برساند. کسانی که برای سرمایه گذاری کردن با مدیریت دانش پیش روی می کنند، معمولا زود تر به نتایج دلخواه و ایده ال خود دست می یابند. بنابراین اگر به دنبال مراحل اصولی مستقر کردن مدیریت دانش در سازمان های مختلف را دارید. خواندن این مقاله می تواند به شما کمک کند.

 

 

مدیریت دانش

 

مراحل اصولی استقرار و پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان های مختلف

 

1- مشخص کردن اهداف و اولویت بندی های یک سازمان از پیاده سازی مدیریت دانش:

ابتدا باید مشخص شود که سازمان، مدیریت کردن دانش را برای دست یابی به چه اهدافی نیاز دارد. به همین منظور باید اهداف سازمان را به طور کامل بررسی کند. مستندات مربوط به ان را شناسایی و مطالعه کند و سپس موانع دست یابی به اهداف را بشناسد و برای رفع انها چاره اندیشی کند.

بنابراین باید در ابتدا اهداف بلند مدت و کوتاه مدت سازمان را شناسایی کرد. برای تعیین اهداف کوتاه مدت نیاز به تایید اعتبار است و این بدین جهت است که مشخص شود که مسیر درستی در حال طی شدن است و اهداف بلند مدت می توانند دست یابی به نقاط بالاتر را برای سازمان فراهم کند.
 

این مطلب را مطالعه فرمایید: دانش و مدیریت دانش چیست؟ (تعریف مدیریت دانش)

 

2- بررسی وضعیت موجود و مفهوم استراتژی:

در ادامه باید ابعاد یک سازمان و همچنین مشکلاتی که در مسیر استقرار مدیریت دانش در یک سازمان است را شناسایی کنید. در ابتدا مشخص کنید که، میزان فعالیت مدیریت دانش در یک سازمان در چه وضعیتی است، تا چه اندازه موجب موفقیت و تا چه میزان با عدم رضایت همراه بوده است و در نهایت اسناد و مدارک موجود جهت تعیین و تدوین مدیریت دانش، مشخص گردد.
 

3- مشخص کردن چهار چوب اصلی مدیریت دانش:

به طور کلی مسائلی که باید تمامی افراد پرسنل و کارمند در سازمان ان را رعایت کنند مشخص شود. این چهار چوب شامل وظایف و مسئولیت هایی که در یک سازمان باید انجام گیرد، فرآیند مدیریت دانشی که در مسیر کاری سازمان باید انجام شود، فناوری ها و ابزاری که در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرد، هماهنگ و یکپارچه شود، و همچنین عنصر های حاکم بر مدیریت چه از نظر سیاسی و معیار ها باید بر اساس ساختار انها طبقه بندی شوند.
 

4- انجام آزمایش های ارزیابی مدیریت دانش:

زمانی که تمام فناوری ها و معیار ها در چهارچوب کلی مورد آزمایش قرار گرفتند و نتایج انها رضایت بخش بود، آنها را در سازمان به عنوان یک قانون مورد استفاده قرار می دهید. از جمله فعالیت هایی که در این مرحله باید انجام شود. این است که، در حوزه هایی که کارمندان ان از تخصص کافی برخوردار نیستند. باید آموزش های کسب مهارت اجرایی شود و ...

 

5- انتقال و مشخص کردن چهار چوب مدیریت دانش برای تمامی بخش های یک سازمان:

زمانی که پروژه پایلوت با موفقیت به اتمام رسید، باید ان را در ابعاد بزرگ تر و گسترده تر در سازمان اجرایی کرد و تمامی پرسنل و کارکنان یک سازمان باید تحت نظر افراد متخصص دوره های آموزشی جهت اشنایی با قوانین و چهار چوب وظایف مدیریت دانش را بگذرانند. به این ترتیب تمامی افراد با استاندارد ها و مسئولیت های مشخص شده آشنا می شوند.

 انتظارات و روش های جدید مورد استفاده پس از انجام تغییرات در سازمان و در مدیریت دانش باید در این مرحله به طور کامل برای همه روشن شود.
 

6- و در نهایت مستقر کردن مدیریت دانش در سازمان:

 در نهایت تمامی افراد تحت تاثیر استقرار مدیریت دانش در سازمان مشغول به کار خواهند بود. از این مرحله به بعد نیاز است تا موارد زیر رعایت شود:

  • سیستم مدیریت دانش مستقر در سازمان به طور اصولی و درست حفظ و نگهداری شود.
  • تمامی فعالیت ها و فرایند ها به طور کامل تحت نظارت و ارزیابی قرار گیرند.
  • استراتژی های بلند مدت سازمان، تدوین شوند.
  • تمامی فعالیت هایی که برای حفظ و بقای استقرار این سیستم مدیریت در سازمان نیاز است، اجرایی شوند.

 

 

برگرفته از
https://www.iran-academy.org

مطالب مرتبط

نام فایل