اهمیت ساخت موشن گرافیک

موشن گرافیک تلفیقی از تصاویر گرافیکی متحرک به همراه صدا و متن است که به صورتی هنرمندانه قصد انتقال پیامی به مخاطبان خود را دارد. توسعه فناوری‌های کامپیوتری چه در زمینه سخت افزار و چه نرم‌افزار، در سال‌های اخیر باعث توسعه فوق‌العاده این تکنیک و استفاده گسترده از آن برای اهداف مختلف تبلیغاتی و آموزشی شده است، به طوری که کمتر پیش می‌آید شما در طول روز به چند موشن گرافیک مختلف برنخوردید.

آشنایی با این فناوری فوق‌العاده کاربردی و مهم در صنعت تبلیغات دنیا، می‌تواند به شما کمک بسیار زیادی در رسیدن به اهداف تجاری و غیرتجاری‌تان بنماید. چرا که با استفاده درست از موشن گرافیک می‌توانید به نحو موثرتری با مخاطبان خود ارتباط برقرار نموده و آن‌ها را ترغیب به انجام کاری نمایید. داشتن یک ارتباط موثر با مخاطبان، خواهد توانست شما را در بازار پررقابت امروز، از رقبا پیش انداخته و سود بسیاری را متوجه کسب و کار شما نماید.

موشن گرافیک چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که در ابتدا گفته شد، هدف اصلی موشن گرافیک انتقال موثر و هنرمندانه یک پیام به مخاطبان است. از همین رو، از موشن گرافیک می‌توان در جاهای مختلف بسیاری استفاده نمود. در ادامه شما را با برخی از متداول‌ترین کاربردهای موشن گرافیک آشنا می‌نماییم.

·       انتشار اطلاعات

اگر شما قصد آموزش مخاطبان و افزایش اطلاعات آنان درباره‌ی یک موضوع خاص را دارید، موشن گرافیک می‌تواند در این زمینه به شما بسیار کمک نماید. در این روش، شما می‌توانید ایده خود را در قالب تصاویرگرافیکی طراحی شده، به همراه متن و صدا به مخاطبان عرضه نمایید. این روش آموزش برخلاف روش‌های سنتی، برای مخاطبان کمتر کسالت‌بار بوده و به علت به‌کارگیری همزمان چندین حس و جذابیت بصری تصاویر و متون، معمولا تاثیرگذارتر بوده و بهتر با مخاطب ارتباط برقرار می‌نماید. امروزه در تلویزیون و فضای اینترنت، به طور گسترده‌ای از موشن گرافیک برای آموزش مخاطبان استفاده می‌شود. این روش درمقایسه تهیه فیلم‌های آموزشی حرفه‌ای، معمولا کم‌هزینه‌تر بوده و در صورت طراحی و ایده‌پردازی مناسب، می‌تواند بسیار موثرتر از فیلم‌های آموزشی نیز باشد.

·       ساخت تیتراژ

تیتراژ قطعه‌ای ویدئویی است که معمولا در ابتدا و انتهای فیلم‌ها مختلف پخش شده و حاوی اطلاعاتی راجع فیلم و سازندگان آن است.اگر دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که تیتراژ بسیاری از فیلم‌های امروزی با کمک فناوری موشن گرافیک تولید می‌شود. علت این موضوع، قابلیت فوق‌العاده موشن‌گرافیک در نمایش زیبا و هنرمندانه متون به همراه صوت و مزیک است. همچنین، موشن‌گرافیک را می‌توان در اشکال و با سناریوهای مختلفی ساخت و همین امکان نوآوری و تنوع، باعث می‌شود که بتوان یا کمی دقت و تلاش، تیتراژی جذاب و به‌ یاد ماندنی و نوستالژیک برای مخاطبان ساخت.

·       ساخت لوگوی متحرک

همانطور که می‌دانید، لوگو نشان هویتی یک شرکت است و مردم معمولا هر شرکت را با لگوی آن به خاطر می‌سپارند. از همین رو هرچه نمایش لوگو در معرض دید مخاطبان زیباتر باشد، توجه مخاطبان به آن بیشتر شده و برندسازی بهتر انجام می‌شود. ساخت یک لوگوی متحرک با استفاده از موشن گرافیک می‌تواند به این موضوع کمک بسیاری نماید. چرا که لگوهای متحرک در مقایسه با لگوهای ثابت کمتر تکراری و خسته کننده بوده و بیشتر در یاد مشاهده‌کنندگان می‌مانند.

·       پست‌های شبکه‌های اجتماعی

این روزها، مردم بیشتر از هر زمان دیگری به شبکه‌های اجتماعی مختلف وابسته شده‌اند و برای انجام تقریبا هر کاری، از مطالعه اخبار گرفته تا انجام خرید، داشتن سرگرمی و یا حتی تحصیل، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. تمامی اطلاعات موردنیاز مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی، به صورت روزانه در قالب پست‌هایی توسط افراد مختلف منتشر شده و در دسترس بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. هر چه محتوای کانال یا صفحه‌ای جذاب‌تر و مفیدتر باشد، معمولا مخاطبان بیشتری به آن جذب شده و آن انتشار دهنده صاحب گروه بزرگتری از دنبال‌کنندگان خواهد بود که به طرق مختلف، می‌توانند برای اون سودآور باشند.

به علت قابلیت‌های فوق‌العاده موشن گرافیک در ایجاد پست‌های جذاب و برقراری ارتباط موثر با مخاطبان، امروزه بسیاری از انتشاردهندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی، از این فناوری برای تولید پست‌های خود استفاده می نمایند. این کار اگر به درستی و با فکر و ایده‌پردازی صحیح انجام شود، می‌تواند باعث جهش در تعداد دنبال‌کنندگان شود.

·       بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال یک موضوع بسیار گسترده است که شامل زمینه های مختلفی مثل ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازریابی موتورهای جستجو و غیره می‌باشد. در تمام این زمینه‌ها به تولید محتوا نیاز است و می‌توان از موشن گرافیک برای تولید محتوای جذاب و موثر استفاده نمود.

·       تیزرهای تبلیغاتی

شاید بتوان گسترده‌ترین استفاده از موشن گرافیک را در ساخت تیزرهای تبلیغاتی دانست. ویژگی‌های برجسته‌ی موشن‌گرافیک همچون هزینه پایین، جذابیت بالا، قابلیت انتقال پیام فوق‌العاده، امکان نوآوری گسترده و سادگی فرآیند ساخت باعث شده است که اغلب برندها و شرکت های بزرگ و کوچک، با زمینه‌های کاری مختلف، همواره موشن‌گرافیک را به عنوان یک گزینه اصلی برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی خود در نظر بگیرند.

موشن گرافیک چه مزیت‌هایی دارد؟

علت گستردگی استفاده از موشن‌گرافیک در زمینه‌های مختلف را باید در مزایای فوق‌العده این فناوری جستجو کرد. باید بدانید که مزایا و فواید موشن‌گرافیک به طرز چشمگیری بر مضرات و محدودیت‌های آن غلبه داشته و این تکنیک را به ابزاری قدرتمند برای ایجاد ارتباط با مخاطبان و انتقال موثر پیام تبدیل نموده است. در ادامه به برخی از برجسته‌ترین مزایای موشن گرافیک اشاره خواهیم نمود.

·       صرفه جویی در زمان و هزینه

ساخت یک انیمیشن و یا فیلم جذاب معمولا هزینه هنگفتی به همراه دارد و زمان بسیاری برای طی مراحل مختلف ساخت نیاز است. همچنین این کار دارای پیچیدگی‌های بسیاری بوده و هر کسی نمی‌تواند به درستی آن را به انجام برساند و نیاز به تخصص و تجریه بسیاری است. برخلاف انیمیشن و فیلم، ساخت یک موشن گرافیک جذاب و زیبا، اغلب هزینه و زمان بسیار کمتری نیاز داشته و به علت سادگی فرآیند تولید، امکان ساخت آن توسط افراد بسیاری وجود دارد و نیاز نیست که شما حتما به دنبال دادن سفارش به یک استودیوی حرفه‌ای و درجه یک باشید.

·       جذابیت

تصاویر و متون ساده و غیر متحرک معمولا نسبت به موشن‌گرافیک جذابیت کمتری برای مخاطبان دارند و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اما در مورد موشن گرافیک، موارد بسیاری از جمله متحرک بودن تصاویر و متون، امکان استقاده از صوت، وجود افکت‌های چشم‌نواز، داشتن سناریو و همچنین امکان بهره‌گیری از المان‌های تصویری مختلف باعث افزایش جذابیت آن می‌شود.

   انتشار آسان

از آنجا که موشن گرافیک یک محتوای الکترونیکی است، به راحتی می‌توان آن را در شبکه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌های دیجیتال منتشر نمود. از همین رو افراد بیشتری می‌توانند آن را مشاهده نمایند. علاوه بر این، امکان تولید موشن‌گرافیک در فرمت‌های مختلف وجود دارد و شما می‌توانید بر اساس ویژگی‌های محل انتشار،فرمت آن را تعیین نمایید و یا آن را به فرمت دلخواه تبدیل کنید.

·       استایل شیک

در میان انواع مختلف استایل در ویدئو مارکتینگ، موشن‌گرافیک را می‌توان شیک‌ترین، متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین استایل دانست.

 

برای ساخت موشن گرافیک باید از چه نرم‌افزارهایی استفاده نمود؟

تولید موشن گرافیک، از طراحی تصاویر گرافیکی گرفته تا ادیت و صداگذاری، با کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری مختلف صورت می‌گیرد. با توجه به استقبال گسترده از موشن گرافیک در سال‌های گذشته، شرکت‌های کامپیوتری مختلفی اقدام به تولید و انتشار نرم‌افزارهایی برای ساخت موشن‌گرافیک نمودند که هر یک مزایا و نواقص خاصی دارند. در ادامه به معرفی برخی از مشهورترین نرم‌افزارهای مورد استفاده در ساخت موشن گرافیک خواهیم پرداخت.

·       Adobe PhotoShop

با این که فتوشاپ به عنوان یک نرم‌افزار ویرایش تصویر شناخته می‌شود، اما با کمک آن می‌توان سبک های مختلفی از موشن گرافیک را نیز تولید نمود. افراد حرفه‌ای با استفاده از فتوشاپ می‌توانند انواع ساده و پیچیده موشن گرافیک را تولید نمایند.

·       After Effects

افکرافکت را می‌توان نرم‌افزار شماره یک ساخت موشن گرافیک دانست. این نرم‌افزار به صورت حرفه‌ای برای این کار طراحی شده و دارای خصوصیات و ابزارهای مختلفی برای ساخت تصاویر میتحرک دو بعدی و سه بعدی است.

 ·       Cinema 4D

این نرم‌افزار برای طراحی مدل‌ها و تصاویر متحرک سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک پلتفرم استاندارد صنعتی برای طراحان تصاویر متحرک است.

·       Maya 3D

یکی از پرکاربردترین و ساده‌ترین نرم‌افزارهای مورد استفاده توسط طراحان، نرم افزار Maya 3D است. از این نرم‌افزار می‌توان برای تولید طیف گسترده‌ای از تصاویر متحرک، از موشن های ساده تا انیمیشن‌های پیچیده، استفاده نمود.

·       Adobe Illustrator

یکی از مشهورترین نرم‌افزارهای گرافیکی کمپانی Adobe از زمان تاسیس تا کنون را می‌توان همین نرم‌افزار ایلوستریتور دانست. از این نرم‌افزار برای طراحی تصاویر گرافیکی، انواع لگو و همچنین انیمیشن‌های سه بعدی استفاده می‌شود.

سخن آخر

همانطور که گفته شد، امروزه یکی از موثرترین و بهترین راه‌ها برای انتقال پیام به مخاطبان و ایجاد ارتباط با آن‌ها، استفاده از موشن گرافیک است. اکثر کمپانی‌های بزرگ دنیا، از این ابزار برای انجام تبلیغات و جذب مخاطبان استفاده می‌کنند. از همین رو، فرصت‌های شغلی بسیاری نیز در زمینه طراحی و ساخت موشن گرافیک وجود دارد که می‌تواند بازار کار فوق‌العاده ای برای افراد مستعد در این زمینه باشد.

همچنین وجود مزایای فوق‌العاده در استفاده از موشن گرافیک و همچنین عرضه‌ی نرم‌افزارهای بسیار کارآمد برای طراحی و ساخت آسان موشن گرافیک سبب شده‌است که این موشن گرافیک بیشتر از سایر پلتفرمهای ویدئو مارکتینگ مورد توجه و اقبال قرار بگیرد و روز به روز در این زمینه پیشرفت داشته باشد.

 

 

برگرفته از
https://ipe.ir/

نام فایل