انواع بازاریابی ویروسی

یکی از مدل های رایج بازاریابی امروزه، بازاریابی ویروسی است. همانطور که از نام آن پیداست با این روش قرار است مانند ویروس که رشد پیدا می کند، مشتری ها هم توسط یکدیگر رشد پیدا کنند و افزایش یابند.

این سبک بازاریابی با گسترش شبکه های مجازی کاربردی تر شده و بسیاری از سازمان ها و شرکت ها از آن استفاده می کنند.

ویروس ارزش ها:

در این نوع فرد با دیگران در مورد ارزش هایی که از یک خرید یا معامله بدست آورده صحبت می کند. زمانی که یک کسب و کار تلاش می کند تا با مهارت های حرفه ای ارتباط با مشتریان ، آنها را به سازمان وفادار کند، انتظار معرفی این خدمات توسط مشتری به دیگران، بیجا نیست.

زمانی که سازمانی خدماتی عالی ارائه می کند و ارزش های پیشنهادی او به مشتری بیشتر از انتظارات است، این مشتری هم سعی می کند در مورد این محصول و یا خدمت با دیگران صحبت کند.

باز تاکید می کنم، زمانی که محصول با کیفیت را به سبکی با کیفیت به مشتری ارائه می کنید، او هم شما را به دیگران معرفی می کند.

 

ویروس تجربه:

خیلی ها دوست دارند تجربه خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند چون احساس می کنند دیگران هم به تجربه آنها نیاز دارند.

وقتی یک رستوران خوب با غذای خوب را تجربه می کنیم، آنرا با دوستمان که اهل رستوران رفتن است، به اشتراک می گذاریم.

لازمه بوجود آمدن این ویروس در بازاریابی ویروسی تمرکز بر مدیریت تجربه مشتریان است که می تواند در این زمینه بسیار کابردی و مفید باشد. به این مورد، بازاریابی ویروسی حیاتی هم گفته می شود.

 

ویروس منفعت:

وقتی شرکتی امتیازی را بابت معرفی دیگران به من می دهد، سعی می کنم این کار را انجام بدهم و محصولات آن برند را به دیگران معرفی کنم.

بسیاری از شرکت ها با راه اندازی باشگاه مشتریان سعی می کنند این اقدام را اجرایی کنند تا بتوانند مشتریان بیشتری را جذب سازمان خودشان بکنند. بهاین سبک، بازاریابی ویروسی حیله هم می گویند.

ویروس شادی:

این مورد هم تقریباً شبیه انتقال تجربه است و تا حدودی زیر مجموعه آن،

زمانی که فردی با استفاده از خدمات سازمانی احساس شادی و شعف کند، سعی می کند این شادی را به دیگران معرفی کند تا آنها هم از این فرصت استفاده کنند.

 

ویروس نارضایتی

سرعت گسترش و رشد ویروس نارضایتی بسیار بالاست. اگر فردی از سازمانی ناراضی باشد خیلی سریع این نارضایتی را با دیگران به اشتراک می گذارد. گفته می شود یک فرد ناراضی، نارضایتی خودش را به 8 الی 10 نفر می گوید و این نارضایتی تا 67 نفر منتقل می شود اما یک فرد راضی تنها به 4 الی 5 نفر رضایتش را می گوید و این نارضایتی تا 16 نفر سرایت می یابد.

پس می توان به این موضوع توجه ویژه کرد که مشتریان شاکی مهم هستند و باید به سرعت به شکایت آنها رسیدگی کرد تا مبادا این شکایت به صورت مسری به جامعه منتقل شود.

 

گسترش ویروس با اینفلوئنسرها

انفلوئنسر مارکتینگ، موضوعی تازه است که با بوجود آمدن وگسترش شبکه های مجازی معرفی شده است. در این مدل فردی که در شبکه های مجازی محاطبین زیادی دارد اقدام به تبلیغ و معرفی محصولی می کند و خیلی از این تبلیغ ها همانطور که شما هم دیده اید، رنگ و بوی طنز دارد و باعث می شود، این پیام دست به دست در شبکه های مجازی منتشر شود.

موارد فوق گوشه ای از بازاریابی ویروسی است که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. سازمان ها هرچه بتوانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند میتوانند نتایج بهتری را دریافت کنند.

مطالب مرتبط

نام فایل