محدوده امن (comfort Zone) و راه‌ خروج از آن

احتمالا تا به امروز درباره واژه دایره راحتی یا محدوده امن (Comfort Zone)صحبت‌هایی شنیدید یا مطالبی خواندید.

زمان که انسان خطری احساس کرد سعی می‌کند منطقه امنی را پیدا کند و خودش را از آن خطر در امان نگه دارد. ولی گاهی این منطقه امن یک فضای ذهنیست که شما را به نگه داشتن در این فضا ترغیب می‌کند. تقریبا همه افراد معتقدند که خارج شدن از دایره راحتی به رشد فردی کمک می‌کند و از اهمیت خروج از محدوده امن آگاهی دارند اما چرا همچنان درصد بالایی از جوامع یک زندگی معمولی با اهداف معمولی را دنبال می‌کنند؟

منطقه اول: منطقه امن

در این منطقه احساس راحتی و کنترل داریم اما جالب است که این منطقه فقط ظاهرا یک منطقه راحت است و در واقع این منطقه مرگ تدریجیست.

«خیلی از افراد جرات ندارند از ناحیه امن خارج شوند و همان کارهای تکراری را انجام می دهند و جرات ریسک ندارند و تا آخر عمر در همین منطقه می مانند و دچار روزمرگی میشوند»

منطقه دوم: منطقه ترس

اما منطقه دوم بعد اینکه ما از منطقه‌ی امنمان خارج میشویم منطقه‌ی ترس است.

اولین ویژگی این منطقه کمبود اعتماد به نفس است. چون هنوز به خوبی رشد نکردیم، از کمبود اعتماد به نفس رنج می بریم و جالب است که افراد در جریان منطقه ترس مرتب بهونه می آورند و بهونه آوردن موضوع شایعی است که در این منطقه بروز می کند.

منطقه سوم: منطقه‌ی یادگیری

در این منطقه ما علارغم یادگیری با دوره‌ای از ناامیدی روبه‌رو میشویم که ناشی از فاصله نسبتا زیاد بین یادگیری و بهره‌برداری از مطالب آموخته شده است.اما باید بدانیم که در نهایت میتوان از این یادگیری ایجاد شده نهایت بهره را برد.

وقتی که وارد منطقه‌ی یادگیری میشیم در این منطقه با انواع چالش‌ها، مشکلات و موانع روبرو می شویم و مشکلات جدیدی در مسیر یادگیری برای ما پیش می آید.

 

منطقه‌ی چهارم: منطقه رشد

در این منطقه ما اهداف واقعی خودمان رو پیدا کردیم. یعنی خیلی آگاه‌تر شدیم و تبدیل به شخص خردمندتری گشته ایم . هدف گذاری‌هایی جدید داریم و اینجا چون شخصیت قدرتمندی داریم با اعتماد به نفس بالاتر به راحتی می توانیم بر موانع غلبه کنیم. رویاهایمان هم در این منطقه قرار دارند یعنی اگر ما به خوبی ادامه دهیم به رویاهامون هم دست پیدا می‌کنیم.

 

برگرفته از :
https://virgool.io/

نام فایل